17 Februari 2009

serangan batuk n flu

adehh..last week aku diserang flu yg teruk..smpai ssh nk tdo..setiap kali br masuk tdo dlm 15min lena...aku akan terjg blk...dsbbkn kesukaran bernafas...adeh..terkial2 la..dlm gelap mencr vick sedut..or minyak pale...pas taruk ubat kat area idung ,tekak and atas dada..brla ok skit...b4 brg alik..kna duduk buat semtra waktu ..thn br la leh tdo ngan tng...

tu last week..kna flu..pas flu dh krg...kna batuk plak...adehh..tekak selalu perit...aritu adela dok bancuh air asam jawa suam.perggghh..punye la masam..mak pesan kalo ade kahak buhla garam skit..bg kahak sng kuar...huhu..dh la masam + masin lak..tp nk rs sedap tmbh la gula skit...kalo ade madu lg best...huhuh...ermm..aku pon mempraktikkan lah ajaran dr mak...ermm...aummm..trus telan air..

mlm sabtu abg syg nk kol...windu katenye..memula mcm berat ati nk berckp kat tepon..almaklumla sore dah garau cm amy search time melalak lak rsnye...kikik...tp sib baik la..pas telan air asam jawa tu ok skit tekak ni...huhuh..ermm...a

kat atas ni aku sertakan figure anatomi ...aku terty2..knapa selepas je flu...kna batuk plak...tu yg aku dok cr sedikit info psl flu...rupenya if kite pnah kna selsema...akan berlaku iritasi di bahagian saluran udara n peparu..so peparu tidak dpt udara yg segar secukupnya..then...peparu akan memberi sign tidak sihat..dan berlakunya batuk....uhukk..uhukkk....aku tgh btuk ni...ahhaa...ok la geng..c u next time...